Zadania
do wykonania
w LOGOMOCJI
Zadanie 1 |
||||
Napisz procedurę KWADRATY :bok, która (wywołując odpowiednie procedury pomocnicze) utworzy na środku ekranu, możliwie duży rysunek taki, jak na rysunku 1 lub 2. Parametr :bok określa długość boku największego kwadratu. |
||||
|
|
|||
|
||||
Zadanie 2 |
||||
Napisz procedurę JEŻE, która (wywołując odpowiednie procedury pomocnicze) utworzy na środku ekranu, możliwie duży rysunek przedstawiony poniżej. Kolory rysunku mogą być dowolne. |
||||
|
||||
|
||||
Zadanie 3 |
||||
Napisz procedurę OKIENKO, po wywołaniu której, na środku ekranu, pojawi się możliwie duży rysunek zachowujący proporcje takie, jak na rysunku 2. |
||||
|
|
|||
|
||||
Zadanie 4 |
||||
Napisz procedurę KWADWKWAD :ile, po
wywołaniu której, zostaną narysowane kolejno wpisane i obrócone kwadraty z
zamalowanymi wnętrzami (losowo wybranymi kolorami). Wartość parametru :ile może
zmieniać się w zakresie od 1 do 10. Rysunek powinien być możliwie duży i
znajdować się na środku ekranu. |
||||
|
|
|||
|
||||
Zadanie 5 |
||||
Napisz procedurę SCHODY :n po wywołaniu której zostaną narysowane schody, takie jak na rysunkach poniżej. Schody składają się z kwadratów, zamalowanych losowo wybranymi kolorami. Parametr :n oznacza liczbę kwadratów, tworzących schody w jednym kierunku. Wartość parametru :n może przyjmować wartość z zakresu od 2 do 10. Rysunek powinien być możliwie duży.
|
||||
|
|
|||
|
||||
Zadanie 6 |
||||
Napisz procedury JEDEN :a, POSADZKA, POSADZKA1 :w :k, które rysują na środku ekranu rysunki zamieszczone poniżej. |
||||
|
|
|
||
|
||||
|
||||
Zadanie 7 |
||||
Napisz procedurę JedenWDrugim :a :ile, która po wywołaniu rysuje elementy takie, jak na rysunku 1, jeden w drugim. Parametr :a oznacza zaznaczoną na rysunku 1 długość największego elementu. Liczba takich elementów równa jest parametrowi :ile. Parametr :ile może przyjmować wartości od 1 do 8. |
||||
|
|
|||
|
|
|||
|
||||
Zadanie 8 |
||||
Napisz procedurę o nazwie KĄTOWNIKI :ile, po wywołaniu której na ekranie pojawi się stosunkowo duży kwadrat, z liczbą kątowników równoramiennych (na rysunku 1 znajdują się 4 takie kątowniki, na rusunku 2 jest ich 8) w każdej ćwiartce równą parametrowi :ile. Wartość parametru :ile jest z zakresu od 1 do 10. Kwadrat, który stanowi tło jest zamalowany losowo wybranym kolorem, kątowniki mają tło białe. Poniżej zostały zamieszczone przykładowe wyniki wywołania tej procedury dla trzech różnych parametrów: |
||||
|
|
|
||
|
||||
Zadanie 9 |
||||
Napisz procedurę WIATRAK :ile, w której parametr :ile, oznaczający liczbę ramion wiatraka, może przyjmować wartości od 3 do 100. Każde ramię wiatraka jest rombem. Po wywołaniu tej procedury, powinien się pojawić na środku ekranu stosunkowo duży rysunek wiatraka. Oto przykładowe rysunki, jakie powstały na ekranie dla różnych parametrów: |
||||
|
|
|
||
|
||||
Zadanie 10 |
||||
Napisz procedurę o nazwie PASEK, po wywołaniu której, na środku ekranu pojawi się możliwie duży rysunek prostokątnego paska, z zamalowanym wnętrzem. W pasku tym mają być zawarte 4 strzałki zamalowane losowo wybranymi kolorami. |
||||
|
|
|
||
Rysunek
1. |
Rysunek
2. |
Rysunek
3. |
||
|
||||
Zadanie 11 |
||||
Napisz procedurę o nazwie KWADR :bok, po wywołaniu której, na środku ekranu zostanie narysowany, możliwie duży kwadrat. W środku tego kwadratu mają znaleźć się małe kwadraty (z wnętrzami zamalowanymi losowo wybranymi kolorami), jak na rysunku poniżej. Parametr :bok oznacza długość boku małego kwadratu. |
||||
|
||||
|
||||
Zadanie 12 |
||||
Napisz procedurę BAŁWANEK, po wywołaniu której, na środku ekranu, zostanie narysowany bałwanek taki, jak na rysunku poniżej.
|
||||
|
||||
Zadanie 13* |
||||
Napisz procedurę KWADRA :bok :ile. Parametr :bok oznacza bok największego kwadratu. Parametr :ile oznacza liczbę kwadratów na rysunku. Kwadraty są rysowane według następującej zasady: pierwszy kwadrat ma bok o wielkości, podanej jako parametr i wygląda, jak na rysunku 1. Każdy następny kwadrat jest wpisany w kwadrat poprzedni i obrócony o kąt 30o w prawo. |
||||
|
|
|||
|
|
|||
|
||||
Zadanie 14* |
||||
Napisz procedurę o nazwie PARKIET, po wywołaniu której na środku ekranu pojawi się rysunek parkietu, składającego się z ośmiokątów foremnych, taki, jak na rysunku poniżej.
|
||||
|
||||
Zadanie 15* |
||||
Napisz procedurę o nazwie POSADZKA, po wywołaniu której, na środku ekranu, pojawi się możliwie duży rysunek posadzki, taki, jak na rysunku poniżej:
|
||||
|
||||
Zadanie 16 |
||||
Napisz funkcję MAX :liczba, której wynikiem będzie największa cyfra liczby podanej jako parametr. Zakładamy, że parametrem jest liczba naturalna.
|
||||
|
||||
Zadanie 17 |
||||
Napisz funkcję SUMCYF :liczba,
której wynikiem będzie suma cyfr liczby podanej jako parametr. Zakładamy, że
parametrem jest liczba naturalna. |
||||
|
||||
Zadanie 18 |
||||
Napisz funkcję MD :wyraz, której wynikiem
będzie słowo, podane jako parametr, zakodowane według następującej reguły:
litera mała zostanie zastąpiona wielką, a wielka małą. Zakładamy, że w słowie
podanym jako parametr występują tylko małe i wielkie litery alfabetu
łacińskiego (bez polskich liter). |
||||
|
||||
Zadanie 19 |
||||
Napisz procedurę 10na2 :liczba, która
liczbę całkowitą w systemie dziesiętnym, zamieni na liczbę w systemie
dwójkowym i narysuje ją na ekranie według następujących zasad: każdej cyfrze
0 odpowiada kwadrat niezamalowany, a cyfrze 1 kwadrat zamalowany. |
||||
|
||||
Zadanie 20* |
||||
Napisz funkcję BezSam :lista,
której parametrem jest lista słów składających się z małych liter alfabetu łacińskiego
(bez polskich znaków). Wynikiem funkcji powinna być lista, zawierająca te
same słowa, pozbawione wszystkich samogłosek. |
||||